Als Uber naar de flexmarkt komt, maak dan je borst maar nat: dat was zo ongeveer de waarschuwing die de ING in mei dit jaar uit liet gaan. De traditionele spelers op deze markt zouden snel uitgespeeld zijn. “Ik geloof zeker in het potentieel van platforms als Uber Works en Deliveroo”, reageert Wim Davidse, die eerder al in diverse artikelen de visie van de ING in perspectief zette. “Maar er zijn behoorlijk wat nuances te maken. Deze platforms hebben delen van de arbeidsmarkt in handen waar de traditionele uitzenders toch al nauwelijks zitten.”
Het gaat dan bijvoorbeeld om sectoren met veel oproep- en invalkrachten, waar relatief weinig door uitzendbureaus wordt bemiddeld. Die krachten worden rechtstreeks door werkgevers aangenomen, of, zoals in het geval van zzp’ers, ze regelen zelf hun werk. Bemiddeling voegt daar dan alleen maar tijd, geld en rompslomp aan toe.
Uitzendbureau voor intimacy
Een platform werkt in die gevallen simpel: een druk op de app of je beschikbaar bent en daarna de financiële afhandeling. Platforms zijn voor deze gevallen makkelijk, snel en betrouwbaar. “Een uitzendbureau is daarentegen goed voor gevallen waarbij complexiteit om de hoek komen kijken. De app voor easy, het uitzendbureau voor intimacy.” Dit grote verschil wordt voortdurend over het hoofd gezien, zoals in het rapport van de ING. Bureaus zijn meer dan ooit belangrijk naast platforms als Uber en Deliveroo.
Zoek de combinatie!
Daar komt nog bij dat uitzendbureaus zelf natuurlijk prima gebruik kunnen maken van de algoritmes! Dat betekent immers toetreding tot sectoren waar ze anders nauwelijks bemiddelen. Of in het totale servicepakket naar kandidaten en opdrachtgevers een mooie combinatie van mogelijkheden maken. “Als je weet welke onderdelen van je dienstverlening je goed kunt standaardiseren en daarna automatiseren, dan zou ik die kans zeker grijpen. Zo kun je uit de marge die onder druk staat meer overhouden”, aldus Wim Davidse.
Dus: zorg dat je Uitzendbureau 4.0 wordt! Voor arbeidsmigranten is het duidelijk: als het gaat om complexe zaken als extra begeleiding rondom bijvoorbeeld huisvesting en vervoer, is een uitzendbureau het aangewezen medium. Voor een app zijn dergelijke complexe bemiddelingen niet te doen. “Maar om zaken te kunnen finetunen, is een app wel redelijk onmisbaar. Dus zoek die combinatie en laat die algoritmes vóór je werken!”