Skip to main content

*Artikel verschenen in Flexmarkt, uitgave juni 2024*

In de operatie kunnen flexbedrijven het verschil maken. Dat is de stellige overtuiging van Linda van Alpen, Chief Operating Officer van Labour Power Company. Daarom beschouwt Van Alphen softwareleverancier Plan4Flex als een belangrijke strategische partner. Van Alphen: “Samen gaan we vooruit.”

Labour Power Company (LPC) vormt de zakelijke paraplu boven verschillende toonaangevende uitzendmerken. LPC groeit door bedrijven in de arbeidsbemiddeling over te nemen en ze in staat te stellen om te profiteren van allerlei schaal- en synergievoordelen. Tegelijkertijd behouden die dochterbedrijven hun eigen, unieke DNA en hun autonomie. De LPC-bedrijven beperken zich niet tot uitzenden alleen. De groep doet ook aan bredere arbeidsbemiddeling en leidt mensen op. De gedachte daarachter is simpel. “In deze branche gaat het om mensen”, zegt COO Linda van Alphen. “Wij bieden onze kandidaten niet alleen een job, wij bieden ze een loopbaan. Wij helpen onze mensen om zich stap voor stap te ontwikkelen.” Die filosofie werkt. LPC bemiddelt inmiddels 11.000 flexwerkers. Vorig jaar bedroeg de omzet van het Brabantse bedrijf een kleine 400 miljoen euro.

Mensen het beste uit zichzelf laten halen

Een van de sleutels tot succes is LPC’s focus op de operatie. “Daar maken we het verschil”, zegt Van Alphen. “Ons werk kent veel behoorlijk arbeidsintensieve stappen; recruitment en planning bijvoorbeeld. Maar ook huisvesting. Wij bemiddelen veel mensen uit het buitenland die geen huisvesting hebben in Nederland. Daar zorgen wij voor. Zoals we ook het vervoer van en naar werk regelen. Dat soort processen moet je als uitzendorganisatie goed op orde hebben zodat de journey van flexmedewerkers helemaal klopt. Dit vraagt om een extern gerichte organisatie die de mens centraal stelt en zich helemaal focust op klanten en medewerkers. Een organisatie die zorgt dat mensen het maximale uit zichzelf kunnen halen. Wij werken daarom nauw samen met partners die ook zo denken en ons daarin kunnen ondersteunen.”

Dréann van den Akker, Egbert Wingens en Linda van Alphen

Operatie voor administratie

Een van die partners is softwaremaker Plan4Flex. Met Plan4Flex kunnen uitzendbedrijven hun operatie eenvoudig stroomlijnen. Alle processen rondom werk, vervoer en huisvesting heeft Plan4Flex samengebracht in één enkel operationeel systeem. Egbert Wingens is Algemeen Directeur van Plan4Flex. Hij runde zeven jaar een uitzendbureau. De kennis die hij in die periode opdeed, gebruikte hij om één enkele oplossing te ontwikkelen die eindeloos gehannes met Excelsheets en afzonderlijke softwarepakketten overbodig maakt en voor gestroomlijnde processen zorgt.

De ideeën die ten grondslag liggen aan Plan4Flex, komen naadloos overeen met die van LPC. “Wij stellen vanaf dag één de uitzendkracht centraal”, legt Wingens uit. “Een flexbedrijf heeft twee klanten: opdrachtgevers en uitzendkrachten. Hoe beter je beide groepen voorziet van de informatie die ze nodig hebben, hoe makkelijker je kunt sturen. Veel mensen denken eerst aan de administratie of zijn meer financieel gedreven. Wij denken vanuit de operatie. Want als je de operatie op orde hebt, komt de rest ook goed, bijvoorbeeld omdat de uren voor de administratie en facturatie soepel uit je systeem rollen.”

Dat vraagt wel om lef, stelt Wingens. “Als je de operatie leidend laat zijn, leg je meer verantwoordelijkheid en autonomie bij je medewerkers neer. Dat betekent dat je achter je mensen moet staan. Je moet de durf hebben om ze die vrijheid te geven. Soms vraagt dat om doorzettingsvermogen.”

Intensieve samenwerking

De samenwerking tussen LPC en Plan4Flex is de voorbije jaren steeds hechter en intensiever geworden. “Alle bedrijven van Labour Power Company werken of gaan werken met Plan4Flex. De software helpt ons om de werkstromen van onze bedrijven hetzelfde te maken”, vertelt Van Alphen. “Ook wordt het voor LPC veel makkelijker de onderlinge cijfers van de verschillende LPC-bedrijven te vergelijken.”

Andersom leert Plan4Flex ook van LPC. Het lijntje tussen beide bedrijven is kort. “Wij organiseren regelmatig strategische innovatiediscussies met een klein groepje klanten dat altijd op zoek is naar innovatie en verbetering”, vertelt Commercieel Directeur Dréann van den Akker. “LPC is een van de deelnemers. We discussiëren bijvoorbeeld over veranderingen in de wetgeving en de behoeften van onze klanten. Uit die gesprekken komen altijd mooie voorstellen. Dat kunnen kleine suggesties zijn, zoals automatiseren van je CO2-registratie. Maar soms komen er hele grote dingen uit, zoals het koppelen van platformen en het delen van planningen. Omdat de bedrijven onder LPC hun eigen DNA behouden, verschillen ze flink in bijvoorbeeld doelgroep, locatie en omvang. Dat zorgt voor nuttige en vaak heel afwisselende inzichten.”

Verlengstuk van HR

De toekomst staat voor Labour Power Company volledig in het teken van samenwerken. “Steeds meer bedrijven denken na over manieren waarop ze beter met hun medewerkers om kunnen gaan, bijvoorbeeld door te stoppen met het onderscheid tussen uitzendkrachten en mensen in vaste dienst. Die bedrijven zien ons als een aanvulling op hun eigen HR-afdeling en maken gebruik van de kennis die wij hebben.” Alleen bedrijven die de mens centraal stellen en geen onderscheid maken tussen mensen, hebben straks bestaansrecht, denkt Van Alphen. “Wie dat niet snapt, komt straks niet meer aan medewerkers.”

Voor leveranciers geldt overigens hetzelfde. Van Alphen: “Wij doen nooit iets voor de korte termijn; wij denken altijd vanuit partnerschap.” Dréann van den Akker herkent zich daar helemaal in. “Naast LPC hebben we aardig wat klanten die al jarenlang met ons werken”, zegt hij. “Bedrijven met dezelfde visie als wij. Bedrijven die denken vanuit samenwerking en de operatie voorop durven te stellen.” Van Alphen: “Er komt vanuit wet- en regelgeving veel op ons af. Dan is het fijn als je met je leverancier kunt sparren. Plan4Flex denkt mee, dat merk je. Samen gaan we vooruit.”

Meer weten over het strategisch partnerschap tussen LPC en Plan4Flex? Lees het klantverhaal “Op weg naar de toekomst van uitzenden” met LPC-directeur Cor Konings.