Skip to main content

De uitzendbranche staat voor flinke uitdagingen. Een veranderende arbeidsmarkt, nieuwe wetgevingen en een slecht imago. Dit maakt het voor flexondernemers niet makkelijk. Desondanks zoeken zij kansen in uitdagingen. In de tiende aflevering van “Grensverleggend in Flex”, legt directeur van de ABU Jurriën Koops uit hoe ondernemers dat doen.

Jurriën Koops is al tien jaar directeur van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). Sinds 1961 behartigt de bond de belangen van uitzendondernemingen. De ABU ondersteunt ruim 500 aangesloten ondernemingen door te lobbyen in Den Haag en bij het opstellen van cao’s en keurmerken. Daarnaast biedt de ABU ook diensten zoals een helpdesk en workshops.

De uitzendbranche en het zwarte randje

De ABU-directeur heeft in de afgelopen jaren de uitzendbranche flink zien veranderen. “Toen ik eind jaren ’90 aan de slag ging bij Start, had de branche nog een heel goed imago”, licht hij toe. Maar dat beeld kantelde na de financiële crisis. Er kwamen steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland, wat gepaard ging met misstanden en imagoschade.

Volgens Jurriën Koops ligt het probleem in het feit dat we uitzendkrachten steeds meer als een product beschouwen – een middel om werk flexibeler en goedkoper te maken. “We zien hun werk als een kostenpost, en dat is waar het misgaat. We moeten uitzendkrachten juist als waardevol beschouwen en misstanden niet negeren.”.

Investeer in je werknemers

Dat is hard nodig. Vooral omdat uitzenders voor grote uitdagingen staan waarbij ze deze werknemers hard nodig hebben. “De beroepsbevolking gaat de komende dertig jaar krimpen en we moeten het daarom met minder mensen doen”, duidt Koops.

Uitzendbureaus moeten investeren in het automatiseren van processen en in nieuwe diensten naast uitzenden. Daarnaast valt er winst te behalen in de productiviteit van werknemers. Werkgevers moeten bedenken hoe ze meer kunnen met hetzelfde aantal medewerkers. Bijvoorbeeld door hun werknemers efficiënter in te zetten.” Jurriën tipt: “Je werknemers zijn het goud van je bedrijf. Luister naar je mensen en kijk wat ze nodig hebben.”

Wtta: toelatingsstelsel voor de uitzendbranche

Een andere grote uitdaging voor de uitzendbranche is de Wet Toelating Terbeschikkingstelling van Arbeidskrachten (Wtta). Dit wetsvoorstel, dat gepland staat voor 2026, heeft gevolgen voor elke onderneming die uitzendkrachten beschikbaar stelt. “Het zijn naar schatting 20.000 ondernemingen die daar onder vallen.” Met de nieuwe wet moeten ondernemers eerst worden toegelaten als uitzender, voordat ze arbeidskrachten mogen uitzenden. En opdrachtgevers mogen alleen werken met toegelaten uitzenders.

Dat heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering. “Compliance was altijd al belangrijk in deze sector, maar wordt nu nog belangrijker,” legt Koops uit. “Want als je niet tot het stelsel wordt toegelaten, moet je je bedrijf stilleggen. Er komen ook periodieke controles en daarvoor moet de ondernemer áltijd zijn compliance op orde hebben.”

Hoewel er flinke uitdagingen zijn voor de flexbranche, bieden deze ook kansen om te verbeteren. De ABU-directeur wijst op de veerkracht binnen de sector: “Flexondernemers kunnen zich goed aanpassen; ze zijn de Barbapapa’s en Barbamama’s van de arbeidsmarkt en laten deze beter werken voor mensen en organisaties. Dat is waarom we een gouden branche zijn. Door de misstanden rondom arbeidsmigranten, wel met een zwart randje. Maar we doen er alles aan om onze sector mooier te maken.”

Dit blog is een samenvatting van de podcastaflevering over ‘Een gouden branche met een zwart randje’ Jurriën besprak natuurlijk nog veel meer met Dréann en Egbert in de podcast Grensverleggend in Flex. Ben je benieuwd? Luister dan naar deze en andere afleveringen van Grensverleggend in Flex en ontdek hoe experts zoals Jurriën Koops de branche vormgeven.