Skip to main content

Het aantal fusies en overnames van mkb-bedrijven neemt fors toe. Dit geldt vooral voor bedrijven die in flexmarkt opereren, zoals uitzendbureaus. Om je onderneming verkoopklaar te maken, moet je waarde toevoegen. Sven Peeters en Mark van Dijck van Marktlink, delen in de achtste aflevering van ‘Grensverleggend in Flex’ vijf adviezen over hoe je dat doet.

Bij Marktlink helpen Sven Peeters en Mark van Dijck ondernemers bij de koop of verkoop van mkb-bedrijven. Het is een internationaal bedrijf met kantoren verspreid over heel Europa en actief in de flexbranche.Marktlink begeleidt het verkoopproces, zodat ondernemingen na een paar jaar voor de juiste waarde hun bedrijf kunnen verkopen. Mark en Sven hebben veel ervaring en weten als geen ander hoe je waarde toevoegt aan je bedrijf.

Strenge wet- en regelgeving

De flexmarkt wordt steeds meer gedomineerd door een paar bedrijven. Kleine spelers verdwijnen, de grote spelers nemen het over. “Investeerders zien dat er in de flexmarkt veel geld verdiend kan worden”, zegt Mark. “Bovendien wordt deze markt voor mkb’ers steeds moeilijker”, vult Sven aan. “Dat geldt vooral voor bedrijven die arbeidsmigranten in dienst hebben en dus huisvesting moeten realiseren.”

“Ook wordt de wet- en regelgevingen steeds strenger”, zegt Sven. “Kleine ondernemingen hebben niet de middelen om daaraan te voldoen. Grote ondernemingen hebben die middelen wel. Dat maakt het voor mkb’ers na een aantal jaar aantrekkelijk om hun bedrijf te verkopen.”

Maak je bedrijf waardevol

Voordat een overname interessant is voor een investeerder, is het belangrijk om in controle te zijn. Oftewel, heb je grip op alle aspecten van je bedrijfsvoering? Wanneer je in controle bent, is je onderneming waardevoller. Maar hoe doe je dat? Sven en Mark delen vijf adviezen:

1 Realiseer gezonde brutomarges

Een gezonde brutomarge op uitzendkrachten of gedetacheerden geeft aan of de basisprocessen van het bedrijf op orde zijn. En het vertelt of het bedrijf niet onder druk staat om lage prijzen te hanteren. “Bedrijven met een gezonde marge hebben hun bedrijfsDNA op orde en zijn geen prijsvechters”, geeft Sven aan.

2 Zorg voor een goede overhead balans

“De overheadkosten moeten niet te zwaar zijn”, zegt Sven. Want wanneer de overheadkosten niet goed worden beheerd, tast dit de winstgevendheid aan.

3 Maak gebruik van effectieve systemen

Moderne en effectieve systemen helpen bedrijven hun processen beter te beheren en efficiënter te werken. “Uiteindelijk zijn er gewoon een aantal systemen die steeds terugkomen bij de winnaars in de markt”, zegt Sven. “Wanneer je gebruikmaakt van een goed systeem, dan is je bedrijf goed te integreren door een koper.”

4 Zorg voor een diversiteit aan klanten

Bedrijven met een diverse klantenbasis zijn stabieler en dus aantrekkelijker om overgenomen te worden. “Je moet niet afhankelijk zijn van een paar klanten”, vertelt Mark. “Vooral in de flexmarkt is dat heel belangrijk.”

5 Afhankelijkheid van de aandeelhouder

“Een bedrijf dat sterk van de aandeelhouder afhankelijk is, vormt een risico voor kopers”, zegt Mark. Een onafhankelijk management is dus van belang. “Daarbij zal een koper altijd een bepaalde vorm van commitment vragen. Dit kan in de vorm van een achtergestelde lening of het behouden van een aandelenbelang.”

Dit blog is een samenvatting van de podcastaflevering over ‘Minder flex, hoe ziet jouw toekomst eruit?’ Sven en Mark bespraken natuurlijk nog veel meer met Dréann en Egbert in de podcast Grensverleggend in Flex. Ben je benieuwd? Luister dan naar deze en andere afleveringen van Grensverleggend in Flex en ontdek hoe experts zoals Sven Peeters en Mark van Dijck de branche vormgeven.