Er is krapte op de arbeidsmarkt en die zal voorlopig nog wel blijven toenemen. Hoe zorg je ervoor dat je je uitzendkrachten kan behouden voor je uitzendorganisatie?
1. Betaal het juiste loon
Zorg voor de juiste betaling van het loon. De Wet voor Aanpak Schijnconstructies (WAS) zorgt voor gelijke arbeidsvoorwaarden voor alle medewerkers die binnen een bedrijf werken. Inclusief de flexwerker. De diversiteit aan CAO’s maakt de correcte verloning niet altijd makkelijk, maar software kan je hierbij ondersteunen. Zie eventueel ook onze eerdere blog over dit onderwerp! Door combinaties van verschillende CAO’s is voor een uitzendkracht lastig te beoordelen wat nu de juiste ontrafelde uren en betaling zijn. Transparantie helpt!
2. Zorg voor goede huisvesting
Een groot deel van de dag is de arbeidsmigrant niet aan het werk, maar is hij of zij thuis. De kwaliteit van de huisvesting is erg belangrijk om een flexmigrant tevreden te houden. Uitzendkrachten die eenmaal verbleven in hoogwaardige huisvesting als Stella Maris, LH Waalwijk of Zonneland, nemen met minder geen genoegen. Maar het zit soms in kleine dingen. Denk aan gratis WiFi. Het is een goed idee om in een huisvesting 70 procent van de mensen ‘vast’ te laten wonen en niet meer dan 30 procent per maand te wisselen. Nieuwkomers worden dan door de vaste bewoners als het ware opgevoed. Mensen die vaak (moeten) verhuizen hebben minder binding met je organisatie. Door vaste werkplekken te vinden zal de druk of noodzaak om te verhuizen ook minder zijn.
3. Verbeter de communicatie
Houd in gedachten dat een arbeidsmigrant ver van huis is en werkt in een vreemd land, met een vreemde taal en andere gewoonten. Vaak voelen ze zich onbegrepen of geïsoleerd. Ze hebben veel vragen en behoefte aan uitleg. Zorg daarvoor! Een betere communicatie zorgt voor een betere relatie. Dan is het ook belangrijk dat een uitzendkracht weet bij wie hij of zij met de vragen terechtkan. Dat vraagt weer om een persoonlijke binding met de intercedent of jobcoach, die de problemen kan oplossen en antwoorden terug communiceert. Zorg voor duidelijkheid (wat kan wel, wat kan niet) en persoonlijke binding. Dat geeft rust! Wie vragen en appjes goed beantwoordt, zorgt voor begrip en een betere relatie. En dat scheelt weer behoorlijk in rekruteringskosten.
4. Wortel of de stok
Beloon een loyale arbeidsmigrant. Denk bijvoorbeeld in bonussen. Vaak worden de kosten voor de reis naar Nederland aan de flexwerker door belast. Maar je kan er ook voor kiezen om deze als bonus te gebruiken na volbrengen van een bepaalde arbeidsduur. Je kan ook bepaalde collectiviteitsvoordelen teruggeven aan je medewerkers. Of stel de uitzendkracht een smartphone ter beschikking door middel van een bonussysteem, en geef de telefoon bijvoorbeeld cadeau na drie maanden loyaliteit.
5. Maak ambassadeurs van je uitzendkrachten
Als je bovenstaande vier tips hebt toegepast, is de kans groot dat de relatie met arbeidsmigranten sterk is verbeterd. De volgende stap is om van deze werknemers ambassadeurs te maken. Bij een grote klant zal hij of zij niet aarzelen om positief te spreken over de uitzendorganisatie. Andersom geldt ook: de migrant voor wie zaken minder goed geregeld zijn, zal eerder de behoefte hebben om een overstap te maken. Zorg er dus voor dat je je uitzendkrachten kan behouden en eventueel nieuwe medewerkers aantrekt dankzij de goede verhalen die je medewerkers over je vertellen. Het aantrekken van nieuwe medewerkers gebeurt dus lokaal, en dat scheelt behoorlijk wat kosten voor rekruteren in het buitenland.
Een goede richtlijn: ga met buitenlandse uitzendkrachten om zoals je zelf ook in het buitenland behandeld zou willen worden!