Data, data, data. Als je het over digitalisering en software hebt, gaat het al snel over data. Logisch, want hoe meer software we gebruiken, hoe meer data we invoeren, opslaan en weer terugkrijgen uit de systemen. Data gaat simpel gezegd over gegevens. En gegevens, die heb je veel als je met Plan4Flex werkt. Om van die data inzichtelijke en bruikbare informatie te maken, werken we samen met TapTarget. Managing partner Frank Broos legt uit waarom je als uitzendbureau aan de slag wil met data.
Uitzendbedrijven die we spreken, willen graag van start met het automatiseren van data. Maar starten blijkt lastig. Dat heeft twee belangrijke redenen:
- Ze vinden het onderwerp te moeilijk om er zelf mee aan de slag te gaan
- Het is lastig om de cijfers uit hun softwarepakketten om te zetten in bruikbare informatie
Natuurlijk hebben deze uitzendbureaus allemaal eigen lijsten of rapporten waarin ze kpi’s samenvatten, maar dit is voor de partijen waar wij langsgaan in 99% van de gevallen handmatig werk. Ze tikken cijfers over uit Plan4Flex, het verloningspakket, het backofficepakket… Hierdoor duurt het maken van een rapportage vrij lang. Terwijl het idee van data juist is dat je actuele informatie hebt op het moment dat je het nodig hebt!
Beter begrijpen wat er in je kernproces gebeurt
Eigenlijk is elke uitzender die ik spreek op zoek naar hetzelfde: een dashboard met informatie over hun kernprocessen. Waar alle data van hun uitzendbureau samenkomt. Zodat ze begrijpen wat er gebeurt en waarom, en daarop bij kunnen sturen. Hoe staat het met de bezetting van mijn huizen? Rijden er auto’s (onnodig) niet volledig gevuld rond? Is mijn werkplanning wel optimaal gemaakt? Boven op deze operationele informatie, wil je als uitzender ook de cijfers van werknemers en klanten kunnen vergelijken. Hoe presteren ze, zitten daar verbanden tussen? Zijn er bij die ene klant bijvoorbeeld veel meer ziekmeldingen dan bij een ander?
Datagestuurd werken is ook jouw toekomst
Datagestuurd werken is de toekomst. Ook voor uitzendbureaus. Marges worden kleiner, dus moet je strakker en slimmer gaan werken. Alles uit je bedrijfsvoering en mensen halen wat erin zit. Dat gaat niet als maar 80% van de informatie waarop jij beslissingen bepaalt, klopt. En als collega’s vervolgens uren bezig zijn om cijfers uit je verschillende systemen in een Excel samen te vatten, zodat jij kunt zien hoe je bedrijf ervoor staat.
Zeker als je groeit, kun je als directie niet meer alles weten en zien. Cijfers en lijsten helpen je om te laten zien waar je operatie op rolletjes loopt, en waar een beetje smeerolie op zijn plaats is. Daarvoor moet je compleet inzicht hebben in je eigen cijfers en operatie en daar 100% op kunnen vertrouwen. En de cijfers uit verschillende systemen combineren in één visueel overzicht: een dashboard.
Alle informatie in één visueel overzicht
Zo’n dashboard laat je één oogopslag zien hoe je organisatie ervoor staat. Hoe je op dit moment presteert, en hoe dat anders is dan vorige week, vorige maand of zelfs vijf jaar geleden. Je ziet direct wat volgens planning verloopt en welke onderdelen je aandacht vragen. Dit bespaart je een hoop handmatig werk en tijd, geeft je realtime informatie over hoe je bedrijf ervoor staat, en laat je vergelijkingen maken tussen periodes, klanten of medewerkers. Zo begrijp jij beter waarom je organisatie presteert zoals je het doet. En kun je vooruitkijken naar wat gaat komen op basis van gegevens, in plaats van onderbuikgevoel.
Ook met kleine stapjes ga je vooruit
Het fijne van data is dat je klein kunt beginnen. Ook kleine stapjes dragen bij aan het verbeteren van je processen, zodat je slimmer gaat werken. Begin met de basis en bouw daarop verder. Dan zie je wat er gebeurt, op een kleine en laagdrempelige manier. Wil jij weten hoe je aan de slag gaat met data in jouw uitzendbureau? Lees dan deel 2 van deze blogreeks: “Datagedreven werken: met deze 4 tips kom je goed beslagen ten ijs“.
Weten hoe datadashboards jouw werk als uitzender makkelijker maken? Lees meer over de koppeling tussen TapTarget en Plan4Flex.
Beeld: Pexels.